Tämän äidinkielen tekstitaidon koetta käsittelevän kirjoituksen on kirjoittanut Lari Kotilainen.
Ylioppilaskokeen äidinkielen ja kirjallisuuden koe uudistui vuonna 2007, kun perinteisen äidinkielen ”aineen” eli esseen rinnalle ilmestyi tekstitaidon koe. Siinä missä essee on tuttu nykylukiolaisten mummoille ja vaareillekin, tekstitaidon koe taitaa olla vielä hieman epämääräinen kaikille asianosaisille. Kokelaan ei ole siis helppoa tietää, mitä häneltä odotetaan ja miten kannattaisi kokeessa vastata.
Mutta ei hätää, apu on tässä. Seuraavassa listassa on kaikille kokelaille kuusi vinkkiä, yksi jokaista tekstitaitotehtävästä saatavaa pistettä kohden.
1. Jaa aikasi oikein
Tekstitaitokokeen tavoitteena on testata kykyä ymmärtää ja soveltaa luettua. Älä siis pelkästään sovella, vaan muista myös ymmärtää. Jokaisen tehtävän kohdalla on syytä käyttää ensin reilusti aikaa tehtävän aineistoon tutustumiseen, sillä suoraan kirjoittamaan hyppäävältä jää helposti yhtä ja toista huomaamatta. Tekstitaidon kokeessa ei yllä kovin hyviin pisteisiin pelkillä hienoilla metaforilla, tarvitaan myös ajatuksia niiden takana! (Sama pätee muuten esseeseenkin, mutta se onkin toinen asia se.)
2. Löydä oleellinen
Kun tehtäviä pisteytetään, aivan ensin tarkastetaan, löytyykö vastauksesta kaikkein ilmeisimmät asiat. Niitä on yleensä karkeasti noin kolme. Jos siis analysoit mainosta, jonka pinta-alasta puolet peittää kuva, niin kuvasta on syytä sanoa jotain. Jos taas analysoit vaikkapa runon rakennetta, mahdolliset loppusoinnut tai niiden puute on syytä mainita. Muuten olet unohtanut yhden noin kolmesta pääasiasta ja voit olla varma, että opettajasi ja sensori huomaavat sen.
3. Oma ajattelu sallittu
Kun olet löytänyt kaikkein ilmeisimmät asiat, voit keskittyä briljeeraamaan. Katso naapuripulpetissa äheltävää Keijoa. Hänkin huomasi ehkä mainoksen kuvan, mutta huomasiko hän kirjoittajan ovelan puhuttelun ja avainsanojen toiston? Ei vai? No tästä ropisee lisäpisteitä. Villejäkin ajatuksia saa olla, mutta ne pitää AINA muistaa perustella kunnolla tehtävän aineiston avulla.
4. Suunnittele kokonaisuus
Ajattelu hoidettu, aika kaataa tulokset paperille? Kärsivällisyyttä! Pienellä rakenteen suunnittelulla saa ihmeitä aikaan. Ensin johdatus, sitten havainnot, loppuun lyhyt yhteenveto. Havaintojen esittely on tietenkin tärkein osa, joten siihen kannattaa panostaa. Etene vaikka ilmeisistä havainnoista satunnaisempiin. Muista myös ryhmitellä havaintojasi. Jos huomaat jonkin kaikkia havaintoja yhdistävän seikan – joka on vielä tehtävänannon kannalta oleellinen –, voit rakentaa havaintojen esittelyn sen ympärille.
5. Kirjoita
Sanotaan, että tekstitaidon vastauksessa kielen merkitys on pienempi kuin esseessä. Näin onkin, ja siksi olen kehottanut käyttämään kunnolla aikaa aineistotekstien analysoimiseen. Edelleen kyseessä on kuitenkin äidinkielen koe. Kun analyysi on tehty, kirjoitetaan sujuvaa ja ennen kaikkea ymmärrettävää kirjakieltä. Jos lukija ei ymmärrä lauseitasi, hän tuskin ymmärtää hienoja ajatuksiasikaan. Jos tunnet halua kirjoittaa hämärästi, jotta sensori ei huomaa puutteita havainnoissasi, palaa kohtaan 2. Heti. Hop hop.
Kannattaa myös muistaa, että kohdallesi sattuva sensori saattaa olla noin 150-vuotias. Hänen mielestään meinata, tykittää ja pomo luultavasti ovat vielä puhekieltä, vaikka ne mielestäsi olisivatkin aivan käypää kirjakieltä. Varman päälle pelaava välttää niitä ja vastaavia vastauksessaan.
6. Tarkasta
Jaska lähti jo, Liisakin laittaa jo kyniään penaaliin, Kimmo otti tupakat esille, enköhän minäkin ole sitten valmis… Ei vielä, vielä pitää tehdä tarkistusluku. Turhat virheet vähentyvät ainakin puoleen, jos viitsii lukea oman tekstinsä lopuksi ajatuksella. Jos ne viimevuotiset kokelaat, jotka puhuessaan Ibsenin näytelmästä Villisorsa kirjoittelivat välillä villihanhesta ja välillä villivarsasta, olisivat lukeneet lopuksi tekstinsä, tämäkin sensori olisi jäänyt muutamista nauruista paitsi. Sama pätee (toivottavasti) siihen sankariin, joka kertoi Astrid Lindgrenin kirjoittaneen Muumi-kirjat. Pieni ajattelutauko vielä loppuun siis. Se ei ole varmasti liikaa pyydetty, kun ajattelee, että 12 vuoden koulutusputki on lopuillaan.
– – – – –
Siinä siis kuusi vaatimatonta vinkkiä. En voi luvata, että niitä seuraamalla saa täydet kuusi pistettä, mutta takuulla enemmän kuin ne sivuuttamalla.
Lopuksi toivotan vielä ajattelemisen ja kirjoittamisen iloa kaikille kokelaille!
Lari Kotilainen
Kirjoittaja on äidinkielen ja kirjallisuuden sensorina arvioinut tähän mennessä noin 2000 tekstitaidon vastausta ja antanut niistä luultavasti noin 6000 pistettä. Larin ajatuksiin voit tutustua myös hänen Suomensuojelija-blogissaan.
Kiitos kovasti. Ehdinpä vielä viemään heille, jotka tätä oppia tarvitsevat, siis omille abeilleni.
Olepa hyvä minunkin puolestani! Toivottavasti abeille on iloa! 🙂
Meille paasataan tunneilla päinvastoin kuin artikkelissa, että tekstitaidon kokeessa johdatuksella ja yhteenvedolla ei ole juuri virkaa, vaan ehkä jopa haittaa. Tämä perustellaan sillä, että on turhaa toistaa samoja asioita, kun tekstitaidossa tulisi olla ”mahdollisimman täsmällinen”. Kun tekstitaidon kokeessa ”asia loppuu, niin kirjoitus loppuu”. Näin on siis opetettu meidän lukiossamme.
Sama juttu meidän lukiossa kuin edellä vastanneella. Ei saa tehdä johdantoa eikä kokoavaa lopetusta tekstitaidon kokeessa. Mistä liene johtuu kyseinen ristiriitainen informaatio?
Moi Ville ja Juho! Lari toivon mukaan kommentoi kysymyksiänne omasta näkökulmastaan, mutta huomista koetta varten hänen vastauksensa tuskin ehtii.
Jos oma opettajanne on teitä tuolla tavoin ohjeistanut, uskokaa häntä. Hänhän ne kokeet ensin pisteyttää. En ole itse tekstitaidon kokeen asiantuntija, mutta veikkaisin, että kysymys siitä, tuleeko vastaukseen johdanto ja yhteenveto, ei ole vastauksen laadussa kaikkein tärkein. Joka tapauksessa johdanto voi olla jotain muuta kuin saman asian toistoa: kyse on lukijan johdattamisesta vastaukseen.
Ristiriitainen informaatio johtuu todennäköisesti siitä, että tästäkään asiasta ei ole olemassa lopullista totuutta.
En nyt osaa äkkiseltään sanoa, mistä ”ristiriitainen informaatio” johtuu, mutta en kyllä luopuisi tekstiajatuksesta. Tekstitaitovastauskin on pieni teksti, jossa on alku ja loppu. Tietenkin havainnot ovat tärkeimmät, kuten kirjoitan, mutta en lähtisi vastaamaan pelkillä ryhmittelemättömillä irtohavainnoilla.
Tsemppiä kokeeseen joka tapauksessa! Lukekaa ja havainnoikaa. Se on oleellisinta.
Saunalahdelta tietenkin.
Kiitos! Viimeiset vinkit rauhoitti mielen, että kyl mie osaan. Nyt lähden viipottamaan kohti liikkahallia 😀
Anni ja Matias sekä muutkin abit: Tsemppiä urakkaan! Tekstitaidon osalta se on jo ohi, mutta töitä riittää! 🙂
Hei! Kiitos paljon vinkeistä, tuli varmempi olo huomista koetta ajatellen! Kunhan malttaisi miettiä loppuun asti ;).
Noh, tässä olikin melkein ainoat ohjeet mitä jaksoin lukea loppuun asti. Helpotti tätä stressiä ja epävarmuutta hiukan. Kiitos paljon. Loistavat ohjeet ja onneksi olen kirjallisesti lahjakas(mukamas), niin kyllä siitä ehkä jotain tulee…
Moi helmi ja Uteip! Hauska kuulla, että ohjeista tuntui olevan apua! Toivottavasti urakkanne meni hyvin.
Moikka! Kiitos ohjeista, näistä oli hyötyä! Huomenna kokeeseen..
7. Pysy asiassa!
Kiitos ohjeista!
Tälläinen pikkuseikka, kirjoitussaliin ei kyllä kukaan voi viedä tupakka-askia eikä mitään
muutakaan ylimääräistä. Mielikuva ontuu.
Aika LIT