Jo kauan sitten, ensimmäisten www-sivujen ilmestymisen jälkeen alettiin puhua omasta kirjoittamisen lajista, verkkokirjoittamisesta. Verkossa olevat tekstit ja verkkoon kirjoittaminen ovat totisesti muuttuneet aika lailla 1990-luvun loppuvuosista tähän päivään, mutta silti on mahdollista hahmotella jonkinlaisia yleispäteviä sääntöjä verkkoon kirjoittamiseen.
Seuraavassa esitellyt lähtökohdat ja periaatteet kannattaa ottaa huomioon, kirjoititpa sitten blogikirjoitusta, artikkelia verkkolehteen tai vain yksinkertaisesti materiaalia jonkin organisaation kotisivulle:
1) Kirjoita lukijaa varten
Muista, että ainoa kysymys, joka lukijaa askarruttaa tekstiäsi lukiessa, on tämä: ”Mitä minä tästä saan?” Tämä seikka on tietysti tärkeä kaikessa kirjoittamisessa, mutta erityisen tärkeää se on muistaa verkkoon kirjoittaessaan. Jos lukija ei saa jotain häntä itseään hyödyttävää tekstistäsi, miksi hän sen lukisi?
Anna lukijalle siis jotain. Se jokin voi toki olla monenlaista asiaa: hyötyä, hupia, uutta tietoa, apua tai vain jotain kiinnostavaa keskustelun ja ajattelun pohjaksi. Jotain sinun kuitenkin on annettava.
Verkko on siinä mielessä oikeudenmukainen, että hyvä materiaali saa lopulta huomiota. Jos kirjoitat verkkoon tekstejä, jotka auttavat ja ilahduttavat ihmisiä, tulet varmasti saamaan lukijoita.
2) Lukijoilla on lyhyt pinna
Verkkotekstien lukemiseen ehkäpä kaikkein eniten vaikuttava tekijä on se, että verkossa on yksinkertaisesti valtava määrä tekstiä ja muuta sisältöä. Sivulta toiselle eteneminen on helppoa, ja uusi teksti tai vaikkapa kiinnostava video on yhden klikkauksen päässä.
Meidän keskittymiskykymme on yksinkertaisesti lyhyempi silloin, kun luemme verkossa. Tämä täytyy tietysti huomioida verkkotekstejä kirjoittaessa.
Ensinnäkin kannattaa kiinnittää huomiota tekstin otsikkoon. Sen tehtävänä on kertoa ytimekkäästi, mistä tekstissäsi on kyse, mutta samalla houkutella lukemaan. Myös tekstin aloitus on verkossa erityisen tärkeässä roolissa: jos alku ei vedä, lukija siirtyy helposti muualle.
Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää myös tekstin pituuteen. Vaikka netistä on toki mahdollista lukea pitkiäkin tekstejä, verkkotekstit ovat tyypillisesti suhteellisen lyhyitä ja esimerkiksi lehtiartikkelista tehtyjä verkkoversioita usein lyhennetään.
Myös suvantopaikkoja tai pääasiasta poikkeamista kannattaa harkita tarkasti. Esimerkiksi tämä artikkeli sisälsi alun perin pitkän jakson hakukoneiden huomioimisesta. Päätin kuitenkin siirtää sen omaksi artikkelikseen, jonka julkaisen myöhemmin. (Tässä yksi vinkki: Luo lukijoille odotuksia ja muista sitten lunastaa ne!)
3) Ruudulta lukeminen on raskasta
Verkkotekstien lukemiseen vahvasti vaikuttava tekijä on myös se, että niitä luetaan ruudulta. Tietokoneiden näytöt kehittyvät koko ajan, ja ennen pitkää ruudulta lukeminen on ehkä yhtä vaivatonta kuin painetun tekstin lukeminen. Nykyisellään se rasittaa silmiä kuitenkin enemmän.
Esimerkiksi kappaleiden liiallinen pituus tuottaa helposti ongelmia verkossa. Pari kolme virkettä on tyypillisesti jo hyvä pituus verkkotekstin kappaleeksi. Tämän jälkeen silmä kaipaa lepoa ja hengähdystilaa.
Tyypillinen tietokoneen näyttö on myös leveämpi kuin tyypillinen painettu sivu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että lukija haluaisi lukea pidempiä rivejä. Jos mahdollista, pidä verkkotekstin rivipituus kohtuullisena ja kiinnitä huomiota taittoon.
Luettavuutta voi lisätä myös erilaisilla verkkoon erityisesti sopivilla keinoilla. Esimerkiksi reilu väliotsikoiden käyttö tekee tekstistä helpommin selailtavan. Samoin erilaisten listojen käyttö ja keskeisten asioiden kohostaminen esimerkiksi lihavoinnin avulla auttavat lukijaa hahmottamaan tekstin keskeisen sisällön.
4) Hanki aktiivisesti lukijoita
Yksi verkkoon kirjoittamisen hauskoista puolista on se, että verkossa tekstit voivat saada nopeasti ja helposti lukijoita. Aloitteleva verkkokirjoittaja saattaa ajatella, että lukijat löytävät verkkoon kirjoitetun tekstin automaattisesti. Näin ei ole. Sinun täytyy tehdä aktiivisesti työtä sen eteen, että ihmiset löytävät tekstisi.
Kannattaa siis käyttää aika paljon aikaa sen miettimiseen, miten lukijat ylipäätään löytävät sinun tekstisi verkosta. Voisitko mainostaa tekstiäsi Facebookissa? Voisitko mainostaa sitä jollain sähköpostilistalla tai keskustelufoorumilla? Olisiko sinun mahdollista saada linkki artikkeliisi vaikkapa työpaikkasi kotisivuille?
Mainostamisen suhteen kannattaa olla hienotunteinen. Ystäväsi eivät halua ehkä koko ajan kuulla kaikesta, mitä olet tänään kirjoittanut. Sähköpostilistoilla tai keskustelualueilla olevat ihmiset saattavat myös turhautua saamistaan mainoksista, etenkin jos ne eivät oikein liity heihin itseensä. Alkuvaiheessa ei kuitenkaan saa olla liian varovainen. Lukijat on haalittava jostain.
Olen itse havainnut myös, että toisinaan on hyödyllistä mainostaa jotain tiettyä yksittäistä artikkelia ihmisille, joille se on relevantti. Ihmiset eivät välttämättä jaksa innostua tolkuttomasti siitä, että olet perustanut blogin, mutta he saattavat innostua jostain yksittäisestä heitä koskettavasta blogikirjoituksesta. Mainosta siis sisältöä, älä ainoastaan mediaa.
5) Tarjoa lukijoille tapa seurata sinua
Kun sitten olet lukijoita saanut, kannattaa myös miettiä, miten lukijat löytävät sinut jatkossa. Ihmiset eivät todennäköisesti vieraile sivustollasi säännöllisesti katsomassa, onko uusia artikkeleita ilmestynyt. Sinun täytyy antaa heille mahdollisuus seurata sinua helpommin.
Hyvä keino tähän on niin sanottu RSS-syöte ja erilaiset sen käyttöä helpottavat palvelut, kuten FeedBurner. RSS mahdollistaa sen, että kiinnostunut lukija voi tilata sivustosi uudet artikkelit sähköpostiinsa tai niin sanottuun RSS-lukijaan (esim. Google Reader).
Keskivertosuomalaiselle vieläkin helpompi tapa on seurata sinua Facebookin välityksellä. Facebookiin voi oman henkilökohtaisen profiilin lisäksi luoda myös niin sanotun Facebook-sivun. Facebook-sivu mahdollistaa sen, että myös muut kuin ystäväsi voivat seurata sinua tai sivustoasi Facebookin kautta.
Jos sinulla riittää kiinnostusta, voit hyödyntää myös muita verkostoja ja väyliä, kuten Twitteriä tai LinkedIniä. Oleellisinta on kuitenkin muistaa, että sinun tehtäväsi on varmistaa, että lukijasi paitsi löytävät kirjoituksesi, pystyvät myös seuraamaan sinua jollain tavalla.
6) Kirjoita runsaasti hyvää materiaalia
Jos kirjoitat verkkoon hyviä kirjoituksia, ennen pitkää toiset niistä saavat huomiota. Jos tekstisi on hyvä, sitä jaetaan sosiaalisessa mediassa ja toiset kirjoittajat linkittävät artikkeliisi tai sivustoosi. Lopulta myös hakukoneet huomioivat tekstisi.
Sinun kannattaa siis ensisijaisesti keskittyä siihen, että kirjoitat verkkoon yksinkertaisesti paljon hyvää materiaalia. Kovin moni tekijä vaikuttaa siihen, saako yksittäinen tekstisi lukijoita. Toisinaan hyväkin teksti menee ihmisiltä ohi. Joskus taas osut melkein sattumalta ajan hermoon ja kirjoitat jotain sellaista, mistä ihmiset kiinnostuvat.
Älä siis lannistu hetkessä vaan jatka hyvien tekstien kirjoittamista. Verkkoon kirjoittaminen on kestävyyslaji.
Kiitos tästä tekstistä! Sisältö on silkkaa asiaa. Hienosti olet tiivistänyt verkkokirjoittamisen keskeiset teesit. Olen opettanut verkkokirjoittamista yhdeksän vuotta ja olen valmis allekirjoittamaan kaikki teesisi.
Erityisen tärkeänä pidän kohtaa 4) Hanki aktiivisesti lukijoita. Verkkokirjoittajan täytyy tosiaan itse markkinoida tekstinsä. Kannattaa olla sitkeä ja kärsivällinen.
Kiitos kommentista, Harri!
Tuon kärsivällisyyden korostaminen on kyllä tärkeää. Verkossa kaikki tapahtuu niin nopeasti, että voi helposti unohtaa lukijoiden saamisen kestävän todellisuudessa aika kauan.
Asiaa!